Co je vlastně Sin City?
Odpověď na tuhle otázku je v podstatě velmi jednoduchá: úžasný komiks.
Složitější je, pokud bychom chtěli zařadit Sin City do nějakého žánru.V různých článcích se dočtete, že se jedná o detektivku nebo dokonce o noirovou detektivku. Pro přesné zařazení se tedy pokusme definovat termín noir. To že slovo noir znamená francouzsky černý je poměrně známé, ale také je zažité tímto slovem označovat specifický druh filmů.
Termín film-noir je používán pro kriminální filmy, které byly natáčeny v USA od začátku čtyřicátých do konce padesátých let minulého století. Typické pro ně bylo to, že byly natáčeny černobíle se zvláštním nasvícením scén s velkým zdůrazněním kontrastu světel a stínů.
Vizuálně filmy vycházely z vlny německého expresionismu, jehož typickým příkladem je ještě v Německu natočený film M, režiséra Fritze Langa (Metropolis). Proto také Langův druhý film po jeho emigraci do Spojených států byl právě film-noir Velký zátah (The Big Heat). Dalšími známými filmy z tohoto období jsou Hluboký spánek (The Big Sleep), Podvod (The Set-Up), Noc a město (Night and the City), Gun Crazy a 24 hodin do smrti (D.O.A.).
Námětově vycházely tyto filmy z takzvané drsné školy (hard boiled), kterou spisovatelé publikovali zpočátku v magazínu Black Mask a později pronikla i do běžné literatury. I u nás jsou známá jména jako Dashiell Hammett, James M. Caine a především Raymond Chandler.
Většinou byli hlavními hrdiny těchto filmů muži, kteří se pohybovali těsně na hranici zákona, nebo ji překračovali, soukromí vyšetřovatelé a jejich osudové krásky (femme fatale), mnohdy se dokonce jednalo přímo o gangstery a zločince. Bylo to vlastně logické pokračování westernů, jenom v nich neohrožení pistolníci neodjížděli do zapadajícího slunce, ale ztráceli se ve tmě a páře stoupající z kanálů.
Ale to jsme se dostali někam do roku 1960 a co bylo dál? Dál přichází neo-noir. Ten vychází z vizuálních prostředků filmu-noir, ale používá je novým způsobem a klasické zápletky posouvá do své současnosti. Prvním filmem označeným jako neo-noir je hitchcockovo Psycho.
Řada námětů z filmu-noir se dokonce dočkala nových neo-noire verzí, které si z originálu berou to nejlepší a rozvíjejí nová témata. Jako příklad může sloužit film D.O.A., z roku 1950 a jeho remake z roku 1988 s českým názvem Hlásím svou smrt.
Žánrově je Sin City kriminálka drsné školy, která využívá výrazové prostředky filmů neo-noir. Touhle informací se teď můžete blýsknout mezi intelektuály, ale nezapomeňte se na pár z výše zmíněných filmů podívat. Protože těmhle filmům nedokázalo ani několik desítek let, dělících nás od jejich vzniku, ubrat na atraktivitě. Sin City se vám po jejich shlédnutí bude líbit ještě mnohem víc.