Emancipovaná space opera
aneb
O čtyřech pohlavích, pěti vesmírných tělesech a šesti renegátech
Kosmická jeptiška, záludná megakorporace, roztomile ztřeštěná posádka rozpadající se vesmírné lodi… to vše a ještě mnohem víc je Neviditelné království stvořené scenáristkou G. Willow Wilsonovou a výtvarníkem Christianem Wardem.
Krátce řečeno, Neviditelné království je příběh o odhalení velkého spiknutí v solární soustavě s jedním sluncem a čtyřmi obíhajícími planetami. Tenhle svět nabízí svým obyvatelům vlastně jen dvě alternativy existence: buď absolutní oddání se konzumnímu způsobu života, reprezentovanému nadvládou monopolní megakorporace Lux, anebo rezolutní odmítnutí všeho světského a asketické sebeobětování se ve jménu církve Odříkání.
Z pohledu vládnoucí vrstvy je dokonalá rovnováha narušena v okamžiku, kdy se shodou okolností v každé z obou stěžejních institucí najde osoba, která odhalí, že tyto na první pohled znepřátelené organizace si ve skutečnosti velmi tajně navzájem pomáhají. A zatímco řeholnicka Ves, která objeví důkaz při kontrole účetních záznamů v počítači, hledá způsob, jak konspiraci zveřejnit, velitelka lodi Parhelion jménem Grix by kvůli bezpečnosti své posádky nejraději celou věc ututlala. V čemž má samozřejmě smůlu, protože o úspěšném ututlání skandálu a poklidném dožití se důchodového věku se space opery nepíšou.
Vývoj zápletky vyzrazovat nechci, ale co rozhodně stojí za zmínku, je rozlet, s jakým si scenáristka a výtvarník vyhráli s tvorbou úplně nového světa. Kupříkladu o postavě Ves sice píšu v ženském rodě, ale ve skutečnosti je zástupkyní jednoho ze čtyř pohlaví své rodné planety Rúl (a tudíž, pokud by snad někdo chtěl jisté aspekty komiksu považovat za lesbické, pak by se, čistě technicky, mýlil).
Jde o pohlaví velmi vzácné, neb je dle všech náznaků schopno pářit se a rozmnožovat se se všemi třemi zbývajícími pohlavími své (vymírající) rasy. Navíc je během období „říje“ obdařeno výjimečnými schopnostmi, které nejenže by jistě ocenil nejeden sexuální turista, ale vzhledem k jejich přesahu do nadpřirozena se rovněž osvědčí jako značně praktické, až jednoho napadá, proč nejsou fertilní Rúlanky ve vesmíru využívány častěji.
Wilsonová vytvořila v Neviditelném království rovněž úplně nové náboženství. Církev Odříkání je dle jejích vlastních slov „vírou bez boha“, jež pravověrné a správné cestě oddané jedince odměňuje právě nalezením neviditelného království, říše věčné vnitřní blaženosti. Ward se snažil tuto myšlenku rozvinout i v grafické rovině – namísto věží pozemských staveb, směřujících do nebeských výšin, kde se dala tušit existence Boha, jsou kupole odříkačských klášterů a čepce jeptišek kulovité, obrácené do sebe, jako by nabádaly k hledání ve vlastním nitru.
O tom ostatně sama autorka ví vcelku dost. Už jako mladá totiž v důsledku jistých zdravotních problémů prošla duchovní krizí, která ji nakonec přivedla do náruče islámu, jemuž zůstala (s krátkým zaváháním po tragických událostech 11. září) věrna dodnes.
Neviditelné království stvořila spolu s Christianem Wardem, jenž nový svět obohatil mnoha originálními grafickými prvky. Série vyšla pod hlavičkou imprintu Berger Books u nakladatelství Dark Horse, na který dohlíží redaktorka Karen Bergerová, jež Wilsonovou před lety ke komiksové tvorbě přivedla. Pro nový imprint hledala právě autorku neotřelého a moderně pojatého sci-fi, a tou se stala Wilsonová, jíž prý „tento příběh už dlouho zrál v hlavě“.
Upřímně, v tomhle komiksu najdeme spoustu inspirace a odkazů na jiná díla, ať už literární či filmová. Wilsonová to ostatně ani nijak nezakrývá. Zcela otevřeně se hlásí k Herbertově legendární sáze Duna a též vlivu svého času kultovního japonského anime seriálu Cowboy Bebop. Našly by se i další paralely, kupříkladu posádka dodávkové vesmírné lodi Parhelion má pár společných průsečíků nejen s osazenstvem Bebopu, ale taky třeba s futuramským Planet Expressem. Co na tom. Důležité je, že tahle směsice popkulturních odkazů a vcelku originální invence funguje.
Výsledkem je sága, která vycházela od roku 2020 a čítá dohromady patnáct sešitů, publikovaných později ve třech knihách. V Česku vychází celý příběh v jediném souborném vydání, formátu kolosálních knih, opatřeném řadou bonusů poodhalujících zákulisí vzniku tohoto příjemného výletu do malé sluneční soustavy s problémy, jež jsou možná neřešitelné pro obyvatelstvo lokálního planetárního systému, ale rozhodně ne pro zčásti věčně rozhádanou, zčásti nešťastně zamilovanou, ale vždy pohotově hláškující šestičlennou posádku rozvrzaného vesmírného vraku.
Kniha vychází 25. 11. 2022 na Černý pátek. Více infromací ZDE.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková