Kterak skřet střehl stres
aneb
Pohádka o temných věcech pro celou rodinu
Je to vlastně úplně obyčejná pohádka. Mladý hrdina přijde o rodiče a vydá se na výpravu s cílem pomstít jejich smrt. Po cestě potkává přátele i nepřátele, zažívá nejrůznější dobrodružství, učí se a dospívá. Klasika. Jenže v obyčejné pohádce by byl hrdinou člověk a bojoval by proti skřetům. Ve Skřetovi je to obráceně.
Ani to samozřejmě není až tak převratně nový prvek. Stačí si jen vzpomenout na Shreka, shodou okolností rovněž zeleného netvora, který svého času uchvátil celý svět. Krásní a veskrze kladní hrdinové mají jistě stále své kouzlo a jen tak se jich úplně nezbavíme, ale už nějakou dobu dostávají prostor i postavy, ke kterým si čtenář nebo divák hledá cestu poněkud méně přímočaře.
A přesně takovou postavou je bezesporu i skřet jménem Rikt. Mimochodem, rozhodnutí přejmenovat anglického goblina na českého skřeta nepramení ze snahy podceňovat znalosti angličtiny u čtenářů, ani z úporného snažení počešťovat všechno za každou cenu. Šlo o rozhodnutí, které bylo výsledkem diskuze v celém redakčním týmu (ostatně jako skoro vždycky), a které je založené hlavně na faktu, že „skřet“ má v češtině ještě pořád o něco negativnější konotace než spíše cizokrajně a magicky znějící „goblin“ a my jsme právě tento nádech ohyzdnosti chtěli v češtině zachovat.
Z této premisy totiž pramení hlavní Riktův problém. Je skřet, a tak je svým okolím vnímán jako zlý a záludný tvor, jehož případné usmrcení je vlastně dobrý skutek. A tak je nastolena klasická otázka: Jsou skřeti zlí, a proto je lidé nemají rádi, anebo jsou zlí, protože je nemají lidé rádi?
Eric Grissom, autor scénáře Skřeta, si na pozadí příběhu o dobrodružné výpravě jemně pohrává s (nejen) lidskými předsudky a jejich možnými následky. K napsání komiksu s trochu netradiční hlavní postavou ho prý přivedly zejména videoherní zkušenosti. Hlavním impulzem se pak stala práce na videu, v němž se snažil vylíčit dění videohry The Legend of Zelda od Nintenda, ovšem nikoliv z pohledu hlavního hrdiny Linka, ale z pohledu prostých obyvatel tamního kraje: pro ně nebyl Link žádný hrdina, ale jen surovec, který vrážel do jejich domovů, rozbíjel nádobí a hledal v něm peníze.
V jiné hře, Skyrim, ho o pár let později zaujalo, že jakmile narazil na netvora, zkrátka ho zabil a nic dalšího nezkoumal. Začal přemýšlet o tom, jak by stejnou událost vnímal ze svého pohledu onen netvor. Jedno vedlo k druhému, a nakonec se zrodil Skřet.
Ale od herního světa ho Grissom úplně neoddělil, protože kromě tištěné komiksové knihy vytvořil rovněž RPG, které má v současnosti zdarma ke stažení na svých webových stránkách. Takže pokud jsou mezi vámi takoví, kterým se v Riktově světě zalíbilo, mohou se do něj vrátit a zkusit si i své vlastní dobrodružství.
O výtvarnou stránku knihy se postaral Will Perkins, jenž s Grissomem už v minulosti spolupracoval kupříkladu na komiksu Gregory Suicide. Dle jeho slov pro něj bylo jednou z největších výzev stvořit podobu skřeta tak, aby zůstal oním ohavným tvorem, ale zároveň byl dost sympatický, aby se s ním čtenář dokázal ztotožnit. „Na úplném začátku byl příběh o něco temnější,“ vysvětlil Perkins v rozhovoru pro web The Comic Book Yeti, „a skřet se víc podobal tradičním netvorům. Jenže bylo potřeba, aby jeho tvář vyjadřovala emoce, takže jsem jeho vzhled postupně změkčoval.“
Postupný odklon od původního, temnějšího, vyznění knihy, nakonec došel tak daleko, že bývá označována jako vhodná i pro děti od 10 let, ovšem s tím, že si ji užijí i dospělí. Takže se dá říct, že Skřeta si užije celá rodina, stejně jako například Myší hlídku.
V článku byly použity informace z https://writersrumpus.com/2021/07/06/goblin-interview-with-eric-grissom/
Kniha vychází 25. 11. 2022 na Černý pátek. Více infromací ZDE.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková