Poslední jednorožec. První a ani náhodou poslední překvapení pro tenhle rok
Prvním letošním překvapením od Comics Centra je komiksová adaptace dnes už kultovní knihy cenami ověnčeného Petera S. Beagla (*1939, New York). Comics Centrum se, stejně jako v případě Prstenu Nibelungů, pouští do klasického díla přepracovaného do komiksového jazyka. Většina z vás pravděpodobně stejnojmennou knihu z roku 1968 nebude znát, ale mohli byste znát animovaný film z roku 1982, který zázračnou shodou okolností vysílala Československá televize (vážně). Jestliže vás minul i film, nevadí, pro vás je tento článek.
Když mi Václav Dort říkal, že budou vydávat Jednorožce, tak jsem to bral jako jeden z jeho typických vtipů. Na druhou stranu jako vtip jsem bral i Prsten Nibelungův, který Comics Centrum vydalo na konci minulého roku. Takže je možné, že Václav Dort vtipy neříká.
Komiks, knihu a film Poslední jednorožec bych přirovnal k Alence v říši divů, Čaroději ze země Oz nebo Malému princi. Ve všech případech jde na první pohled o literaturu pro děti. Na druhý pohled jsou to knihy, které si jednou za dekádu s chutí přečtete znovu a zjistíte, že dobrodružný příběh, který jste vnímali jako děti, má nadstavbu, kterou lze chápat jako metaforu lidského života, světa a vůbec. Proto se zmíněné knihy i po tolika letech dobře čtou v každé generaci. Myslím si, že možná v jiné formě než knižní, budou „čteny“ i za 100 let. Recept je jednoduchý, ale málokdo ho umí správně připravit. Jde pochopitelně o dobrý příběh. A lidi si dobré příběhy vždy rádi poslechnou. Tak to prostě je.
Zápletka Posledního jednorožce je jednoduchá. V jednom lese žije jednorožka, která si myslí, že všichni jednorožci vymřeli. Má k tomu dobrý důvod, jiného jednorožce nikdy nepotkala. I tak se jednoho dne vydá do světa, aby se pokusila ostatní jednorožce najít. Vím, jak tohle zní. Jestliže nejste fanda jednorožců, tak si teď říkáte „a jéje.“ Ale pozor. Mluvil jsem o Alence, Princi a Čaroději. Ve všech těchto knihách není zas tak podstatné, jak příběh začíná a končí, ale co se stane na cestě. A v tom je síla Posledního jednorožce. Mně se stalo, že charakter jednorožce pro mě ustoupil do pozadí, a roli hlavní postavy pro mě převzal kouzelník Šmendrik a později král Zmarupán. Netvrdím, že je to záměr, ale o tom to právě je. Vedlejší postavy a jejich vlastní příběhy jsou natolik dobře promyšleny, že ve vyzrálejšímu věku (někdo by řekl zkušenějším) převezmou roli, kterou na sebe v dětském věku bral jednorožec.
Autorem knižní předlohy je Peter S. Beagle. Dá se bez nadsázky říci, že Poslední jednorožec (1968) je jeho nejznámější dílo, kterého se celosvětově prodalo šest miliónů. To není zrovna málo, ale pravdou je, že na zmíněnou Alenku, která se pohybuje kolem sta miliónů, nemá. Na panu Beaglovi je sympatické, že ho k psaní přivedl další klasický román pro děti. Jde o Vítr ve vrbách od Kennetha Grahama. Ano, ten Vítr ve vrbách, kterou s ilustracemi Davida Petersena (autor Myší hlídky) vydá Comics Centrum na konci roku. A když už jsem u toho, tak pan žabák z Větru ve vrbách je hlavní zápornou postavou v Talbotově třetím Grandville: Bête Noire. Z toho vyplývá, že jestliže chcete výtečně psát, musíte si především přečíst Vítr ve vrbách. Animovaný film Poslední jednorožec (1982) je klasické 2D, ale i po více než 35 letech jde o poctivou animaci, která v sobě mixuje prvky Disneyho a anime. Báječné je, že v originále postavy mluví Mia Farrowová (Purpurová růže z Káhiry, Hana a její sestry), Angela Lansburyová (To je vražda, napsala), Jeff Bridges (Big Lebowski) nebo Christopher Lee (Drákula, Pán prstenů).
Komiks je ze všech zmíněných medií nejmladším bratříčkem. V roce 2010 vyšel u nakladatelství IDW v šesti sešitech a o rok později jako kniha. Adaptaci napsal Peter B. Gillis (*1952), který psal především pro Marvel v osmdesátých letech minulého století (Doctor Strange). Ke komiksu se vrátil po dvaceti letech, aby napsal Posledního jednorožce a následně opět zmizel. Kresbu si vzala na starost Renae De Lizová (*1982 – ha, to je stejný rok, kdy šel do kin film Poslední jednorožec), která se své role zhostila s úctou k estetice filmu a v panelech jede ve stylu Image komiksu. Nečekejte klasické rozmístění panelů. Je to jízda. Možná jste před několika lety na Kickstarteru zaznamenali její úspěšný projekt Womanthology.
Jako vždy bude české vydání něčím unikátní, jinak by to u Comics Centra ani nešlo. Takže, co to bude? Nová obálka. Comics Centrum si pro ni vybralo pin-up Jennifer L. Meyerové, s matnou laminací a parciálním lakem. A pochopitelně i odlišně zpracované desky. Budou potažené imitací plátna, stejně jako Grandville. Dodané podklady jsou v obvyklé péči Comics Centra digitálně restaurovány. Formát bude stejný, jako u Hellboy/Goon/Černá palice. Počet stran 192, v bonusech můžete očekávat studie postav, skici, kresby, které byly vytvořeny jako pocta komiksu a alternativní obálky. Komiks vyjde na konci dubna, jestliže chcete přesný den, tak se prosím občas mrkněte na Facebook Comics Centra, kde se Comics Centrum o svoji komunitu skvěle stará. Já tipuji, že to bude 30. 4., kdy už by měl být venku i třetí díl Pochmurného kraje.
Pro mě je vydavatelská cesta, kterou si Comics Centru vybralo, příjemným a chtěným osvěžením v běžné mainstreamové produkci. Vlastně se tohle dá říci o většině komiksů v jejich portfoliu. Jsem rád, že co považuji za vtip, se u nich stává realitou, a jsem přesvědčen, že Poslední jednorožec je kniha, pro kterou je nejlepší kombinace máma/táta a potomek/potomci, se kterými komiks společně čtete. Stejně jako u Myší hlídky.
Děkuji za váš čas a jako vždy, čtěte. Dnešním doporučením je pátý a poslední díl báječného Grandville: Force Majeure, který díky vám v edici Na přání vyšel. Jen co budu mít trošku času, zajedu si pro něj do Comics Centra a také se s radostí začtu. Věřím, že konec Grandville dá Bryan Talbot se ctí.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda