Restart Buffy – svěží restart, nebo zbytečné plýtvání papírem?
O fenoménu Buffy the Vampire Slayer toho bylo poměrně dost napsáno i natočeno. Podle některých jde o prachobyčejný devadesátkový kýč, jiní jej považují za přelomové dílo, které ovlivnilo mnoho dalších tvůrců. Podle dalších je Buffy horor a dle jiných zase středoškolská lovestory nebo komedie. Podle mě je Buffy tohle všechno, a ještě mnohem víc.
Příběh původního seriálu vypráví o středoškolačce a jejích přátelích, kteří se potýkají s každodenními teenagerskými problémy – první lásky a zklamání, škola, rodiče. S tím vším se potýká nejen americká mládež, ale i my všichni. Jenomže Buffy je navíc „přemožitelka“ a bojuje po nocích se všemožnými démony. Prim hrají samozřejmě upíři.
Kvalita jednotlivých dílů se měnila podle toho, kdo zrovna seděl na režijní židli, ale můžeme obecně říct, že šlo o neskutečnou jízdu, která dospívala společně s divákem podobně jako knížky o Harry Potterovi. Ty shodou okolností začaly vycházet ve stejnou dobu jako seriál Buffy a společně s Upířími deníky odstartovaly vlnu tvorby zaměřených na teenagery s hororovou, sci-fi a fantasy tematikou.
TV seriál Buffy mě provázel po celou základní i střední školu. Režisér Joss Whedon vytvořil čistou esenci devadesátých let a převedl ji do seriálového scénáře. Po sedm sérií bavil a vychovával novou generaci geeků, mezi které patří i spousty našich fanoušků. I přes dosažené úspěchy a ocenění, která Buffy získala, každý seriál musí jednou skončit (kromě Ulice), a tak po sedmi sériích skončila i ona. Tedy, ne tak docela. TV seriál Buffy sice skončil, ale protože Joss Whedon neměl pořád dost, vznikl komiks.
O oblíbenosti seriálu jasně hovoří fakt, že komiks pokračoval ve vyprávění příhod Buffy a jejího Scooby gangu po dalších pět sérií. Je potřeba říct, že tady už Whedon ztratil veškeré zábrany, a to v nejlepším slova smyslu. Věděl totiž, kdo jsou jeho fanoušci a nemusel dodržovat žádný schválený rozpočet. Komiksová Buffy byla tak větší, lepší a dospělejší. Bez znalosti seriálu si tu ale rozhodně neškrtnete.
Buffy se z licenčních důvodů musela rozloučit se svým původním vydavatelem Dark Horse Comics a přešla pod křídla Boom Studios a roku 2019 tak vyšlo první číslo nové komiksové série.
Hard Core fanoušek, nebo nováček?
Pro koho vlastně nová Buffy je? Tato otázka je jednoduchá, ale odpověď na ni už nikoliv. Myšlenka, že by bylo zajímavé převyprávět Buffy novým generacím, nějakou dobu obcházela nejen nakladatele, ale i filmová studia. Nikdy ale nebyl žádný z plánů dotažen do konce. Jakmile Boom Studios získali licenční práva, vrhli se na oživení této milované i nenáviděné série. Takový úkol je složitý nejen pro Buffy, ale pro kultovní díla obecně. Při restartu je třeba získat nové fanoušky, ale většině těch starých se nebude věčně něco líbit a budou psát petice na všechny strany. Koneckonců, negativní hlasy jsou většinou slyšet nejvíc.
Jako starý fanda mohu ale s radostí konstatovat, že restart série Buffy se povedl skvěle. První kniha slouží k seznámení s postavami a prostředím, nikoli však na úkor děje. Akční jízda okořeněná humorem a hororovými prvky se řítí jako formule. Stejně jako původní seriál servíruje bez dlouhého vysvětlování a cavyků magii, démony a samozřejmě upíry, kteří se v hojném počtu dočkávají probodení srdečního svalu. Nový čtenář, který je Buffy zatím nepolíbený, se zde prvně setkává s postavami, které fanoušek seriálu už zná dlouhá léta. Většina postav byla upravena tak, aby více odpovídala současné době, protože v devadesátých letech v Americe stačilo jen málo a člověk byl za rebela a vybočoval z řady.
A přestože se jedná o poměrně velké zásahy, jsou provedeny velmi citlivě. Jako skalní fanoušek původního seriálu i navazující komiksové řady mohu říct, že nepůsobí nijak rušivě, a dokonce jsem je i přivítal. Autoři nové série ale všechno od základu nezměnili. Hlavní hrdinové Buffy, Willow, Alex a Giles se vracejí i se známým vizuálem svých hereckých představitelů a stejně tak i záporáci.
Scenáristka Jordie Bellaireová (pod dohledem Josse Whedona) zvládla na výbornou to, čeho se všichni obávali a co jsem i já sám považoval za takřka nemožné. Autorce se podařilo kultovní předlohu uchopit tak, aby oslovila generaci nových objevitelů tohoto fenoménu a zároveň pobavila dlouholeté fanoušky.
Kdo je vlastně Jordie Bellaireová?
Autorka Jordie Bellaireová je mladá 32letá tvůrkyně, která si právem zaslouží označení renesanční člověk komiksu. Známá byla dlouhá léta díky práci koloristky, za kterou nejednou obdržela cenu Willa Eisnera (2014, 2016). Na svém kontě má spolupráci s takovými jmény jako je Kurt Busiek, Warren Ellis, Jeff Lemire nebo Jonathan Hickman. Ovšem označit Jordie pouze za koloristku by bylo velmi krátkozraké. Nakreslila také nejednu obálku a nakreslila několik příběhů. V neposlední řadě je i komiksovou scenáristkou. Její zatím nejrozsáhlejší prací je právě komiks Buffy, včetně crossoveru s paralelní restartovanou sérií Angel – Hellmouth.
Buffy má už potvrzených šest knih a dvacet sešitů, kterých se v originále dočkáme v průběhu příštího roku. Osobně doufám nejen v pokračování Buffy pod taktovkou talentované Jordie Bellaire, ale i v to, že se českým fanouškům série zalíbí a bude u nás vycházet.
Autor článku: Vojtěch Rabyniuk