Tomb Raider aneb jak Lara o kozy přišla – část 2
Etapa druhá – dospělost. Square Enix, Crystal Dynamics, Dark Horse (2013 – současnost)
Přečtěte si první část článku zde.
I přes úspěšné tituly se Eidosu po finanční stránce nedařilo. Od roku 2004 byl Eidos několikrát prodán a nakonec jej v roce 2009 za 84 milionů liber koupila japonská společnost Square Enix. Tím získala i značku Tomb Raider a studio Crystal Dynamix. Po osmém díle Tomb Raider: Underworld (2008) si dámy a pánové z Crystal Dynamics řekli, že je čas připravit Laru pro novou generaci hráčů. A protože je moudřejší mít v ohni více želízek, tak mimo řadu Tomb Raider vydali samostatnou hru Lara Croft and the Guardian of Light (2010), ve které Laru sledujeme v izometrickém pohledu a hra je zaměřena na hru více hráčů. Osvěžující kousek. A i Tomb Raidera čekaly velké změny. Na novém díle pojmenovaném lakonicky Tomb Raider (2013) začali pracovat už v roce 2008 a oficiálně restart série oznámili v roce 2010. Hráč začíná s mladičkou Larou, která prožívá (a my společně s ní) své první dobrodružství. Crystal Dynamics se drží propracovaného level designu, Lara dostává do vínku minulost, emoce a příběh, na kterém pracovala i dcera Terryho Pratchetta – Rhianna. Netradičně jsou Lařiny ženské přednosti potlačeny a série se tím stává dospělejší. Načasování bylo skvělé, dvanáctiletý klučina, který na svém pidimonitoru či piditelevizi hrál v roce 1996 Tomb Raider, se jako statný třicátník rozvaluje na svém gauči u své gigantické LCD televize a hraje jako o život. Restartu Tomb Raidera se prodalo za 48 hodin milion kusů a nakonec se dostal na čtyři miliony. Ani druhá samostatná série Lara Croft nebyla zapomenuta, v roce 2014 se na pultech objevil druhý díl Lara Croft and the Temple of Osiris. Zatím posledním dílem restartované řady je výborný Rise of the Tomb Raider z roku 2015. Tomb Raider se dostal snad na všechny dostupné platformy a zabodoval i na mobilních zařízeních. Jednoduše se dá říct, že s Larou si dnes můžete hrát na čemkoliv.
V roce 2013 se Lara vrátila nejen do herního světa, ale i do našeho komiksového. Tomb Raider si za své vzalo vydavatelství Dark Horse. One‑shot Tomb Raider: The Beginning byl prequelem k restartované herní sérii. O scénář se postarala Rhianna Pratchett. Následovala první série Tomb Raider se třemi příběhy v 18 sešitech (2014–2015) a mimo řadu vyšla pětidílná minisérie Lara Croft and the Frozen Omen (2015). V říjnu 2015 na New York Comics Con ohlásil Dark Horse druhou sérii Tomb Raider II.
A tím se dostáváme k Tomb Raider Archives, které začal vydávat Dark Horse (listopad 2016 vyšla první kniha). Comics Centrum u nás vydalo postupně Tomb Raider Archivy S. 1-4 mezi roky 2017-2018. Nejde o žádné prcka, formát knih je stejný jako u familiárně řečeno Kolosálek. Archivy 1 například obsahují prvních 15 sešitů vydaných Top Cow. Bonusově dostaneme galerii obálek sešitů a první komiks s Larou, který v roce 1996 vyšel v britském magazínu Mean Machine a který nechal nakreslit výrobce herních konzolí Sega. Ti zkušenější z nás (tím míním, z pohledu dnešního teenagera, staří) již mají první příběh, Legenda o Medusině masce, načtený, ale to jim nemusí vadit, v první knize i tak dostanou pět nových příběhů. Druhý díl Archivů vyšel u Dark Horse v červnu 2017 a obsahovat sešity 16–24 a 26–34, součástí nebude sešit číslo 25 Endgame, který patří do obrovského crossoveru mezi postavami nakladatelství Top Cow, ale do děje Tomb Raidera nijak nezasahuje. Dohromady v Archivech vyšly jak u Dark Horse tak v Comics Centru čtyři knihy. Jedná se o zhruba 60 sešitů Tomb Raider the Series a Tomb Raider Journeys, které pokrývají celé období studia Top Cow.
Fanoušci Lary, ať již z konce devadesátých let nebo noví, kteří znají Laru z restartu, se mohou těšit z ultimátní kresby kreslířských legend a dobrodružné příběhy archeoložky Lary Croft.
Pokračování článku zde.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda